Постављајући темеље дуалног образовања у нашој земљи, ученици другог разреда Ваздухопловне академије, смер авио-техничар и авио-техничар билингвално одељење, посетили су средњу стручну школу Aksu Ucak Bakim Teknolojisi Meslek Ve Teknik Anadolu Lisesi у Турској, у граду Анталији од 20. 6. до 3. 7, у пратњи предметних наставника Јeлене Јеленић-Мариновић и Марка Матовића.

Двонедељна практична настава започела је обиласком и разгледањем школе, радионица и помоћних објеката у оквиру школе. Ученици су имали прилке да користе опрему за различите системе ваздухоплова: хидраулични систем, систем за гашење пожара, систем стајног трапа, кисеонични систем, систем за пресуризацију кабине, систем против залеђивања и одлеђивања.

Практична настава свакога дана  почињала је  у 9 сати ујутру.  Ученици су били подељени у три групе које су се смењивале на одређеним задацима. Свака група је имала свог инструктора који их је уводио у задатке, надгледао њихов рад и давао упутства и смернице. На тај начин су у складу с теоријским знањем које су већ поседовали ученици успешно обавили задатке као што су монтажа и демонтажа система за гашење пожара на стајном трапу Боинга737-400 и уклањање ротора и статора кочионог система на авиону типа McDonnell Douglas F-4 Phantom за успостављање ваздушне надмоћи. Поред инструктора, ученици су имали и помоћ наставника машинске групе предмета, Марка Матовића и наставнице енглеског језика, Јелене Јеленић-Мариновић. На тај начин су поред материје из области машинства, ученици обновили и проширили познавање одговарајућих стручних термина на енглеском језику.

Ученици су слушали предавање наставника практичне наставе о безбедности и мерама предострожности током процеса заваривања, упознали су се с основама електролучног заваривања након чега су и сами користили опрему за заваривање. Њихов рад  надгледали су наставници стрпљиво дајући упутства и смернице. Затим, ученици су у радионици за моторе покренули APU систем (auxiliary power unit), упознали су се с основама система за проток и хлађење ваздуха и том приликом им је детаљно објашњена намена појединих делова тог система.

На велико одушевљење ученика, део практичне наставе је реализован на анталијском аеродрому где су ученици боравили у компанијама, Sun Express, Total Technic и Corendon Airlines.

После извршене безбедносне провере у компанији Sun Express, ученици су обишли тзв. planning facility где се врше сва неопходна планирања за тај дан: службу за одржавање и објекат за размену пошиљки, радионице за логистику и транспорт, NDT радионицу (non-destructive testing– испитивање материјала без разарања), fabricating area, радионицу за проверу и одржавање прслука за спасавање. На самом аеродрому ученици су на авиону Боинг 737-800 проверавали стајни трап, хидрауличне системе и погонску групу (turbofan- вентилаторски млазни мотор). Инструктор је ученицима показао основне делове мотора као што су пумпа за гориво и радијатор, хидраулична пумпа, пумпа за уље, FADEC систем, мерач за температуру. Ученици су уведени у пилотску кабину Боинга 737-800 где су имали прилику да виде све контролне системе на командној табли.

У компанији Total Technic посетили су део линијског oржавања авиона, обишли радионцу за одржавање, чишћење и сертификацију и пуњење батерија; радионицу за поправљање и одржавање кухињских елемената у авиону, складиште за авионске гуме различитих авиокомпанија где се врши одржавање и складиштење различитих врста уља, радионицу за фарбање и сушење делова, радионицу за одржавање тобогана за евакуацију где се обавља и хидростатичко тестирање, радионицу за хидраулику где се налазе точкови и кочиони системи, вентили, кочнице, хидраулични осигурачи, акумулатори и актуатори.

У компанији Corendon Airlines ученици су се упознали с процесом прегледа ваздухоплова. После слетања авиона имали су прилку да  прегледају Боинг 737-800, одељак за авионику у трупу авиона, преглед предњег стајног трапа, преглед портова за разне прикључке и отвора за одводе, преглед товарног простора, а потом су кренули у обилазак унутрашњости авиона где су у пилотској кабини могли да чују део разговора између пилота, контролног торња и возача аеродромских возила, да прегледају документацију (cabin logbook), тј. белешке о свим поправкама обављаним у путничкој кабини.

Викенде су ученици провели у обиласку знаменитости града, крстарењу бродом, купали се на локалним плажама, а мали предах им је свакако пријао после напорне радне недеље где су понекад морали да обављају задатке на отвореном у екстремним временским условима, јер су температуре неретко прелазиле 35 степени целзијуса.

Утисци по повратку ученика и наставника су више него позитивни и представљају велику мотивацију и за једне и за друге. Надамо се и радићемо на томе да овакав вид реализације практичне наставе буде саставни део наставног процеса у Ваздухопловној академији.